Social Media

Hoeveel geld is je huisdier op Instagram waard

Posted by on 10:10 in Social Media | 0 comments

Hoe doen al die mensen dat toch? Dat is wat ik bij mezelf denk als ik Instagram open en mensen van mijn leeftijd (24 jaar) de ene week in een resort op de Bahama’s zie zitten en ze de week daarop zie poseren voor de Eifeltoren, waarna ze doorvliegen naar Afrika voor een safari. Maar als ik iets beter naar de foto’s kijk zie ik een lijst aan hashtags waar ik duizelig van word. Bedankt voor de outfit hashtag, geweldige vlucht gehad met hashtag, ben je ooit in deze stad blijf dan zeker slapen bij hashtag, ga zo maar door. Voor deze levensstijl geven mensen een groot deel van hun privacy en anonimiteit op. Nadenkend over een manier dacht om wel de lusten, maar niet de lasten te hebben keek ik naar mijn Cavia’s, Dirk en Kuyt, en ik moest denken aan een stuk wat ik ooit online had gelezen over de salarissen van dieren op Instagram. Oké het is hoog gegrepen om te verwachten dat ik door mijn Cavia’s de wereld over kan vliegen. Maar met wat doorzettingsvermogen moet het toch niet zo moeilijk zijn om er een keer een drankje van te doen. Met deze instelling begon ik aan wat research over de verdienmodellen die er zijn binnen social-media.   Verdien modellen op Instagram Na wat te zoeken bleek het dat er eigenlijk maar 3 echte verdienmodellen zijn. De bekendste is Sponsoring. Je promoot  een product en spreek een prijs per post af met het bedrijf waar je de sponsoring voor doet. Daarnaast kan je ook met affiliate marketing aan de slag. Hierbij krijg je vaak een bedrag per klik naar de website waarvoor jij een link neerzet op je account. Neem eens een kijkje op Awin of op Trade-Tracker. Dit zijn platformen waarmee je makkelijk jezelf kan opgeven voor affiliate marketing acties. Een minder bekende manier is het verkopen van Stockfoto’s. Ben je een redelijke fotograaf? Zet je foto’s op sites zoals Twenty20 en verdien 5 tot 20 euro per foto, wanneer deze wordt gekocht natuurlijk. Naast deze verdienmodellen is er nog een 4e. Dit is het promoten van je eigen merk, zoiets wordt pas interessant als je veel trouwe volgers hebt die ook daadwerkelijk wat willen kopen van je, maar het vooruitzicht van Dirk en Kuyt kersttruien bevalt me wel.   Wat kan ik verdienen? Oké ik weet nu op welke manieren ik geld kan verdienen, maar hoeveel kan ik verdienen, wat is reëel en hoeveel volgers moet ik bereiken? Online wordt er nog steeds vrij vaag gedaan over de bedragen die gemoeid zijn met Instagram, maar volgens mediakix is Instagram op dit moment meer dan 100 miljard waard. En ging er in 2017 meer dan 1 miljard naar influencers. Om mijn doelstelling (200 euro) te gaan halen moet ik dus 0,0002% van dit bedrag weten te veroveren. Lijkt mij best te doen. Organisaties zoals Forbes en Shopify schrijven over hoe je meer volgers kan trekken en hoe je kan verdienen aan Instagram, maar niemand is echt duidelijk hoeveel je nou kan verdienen. Zeker niet wanneer we het hebben over dieren op Instagram. Gelukkig is er wel iets waar ik mezelf mee kan vergelijken Ludwik de Cavia, met destijds 125.000 volgers, ontving rond de 600 euro per gesponsord bericht.   Dit is het uiteindelijke doel voor...

read more

Online marketing: beïnvloeding of manipulatie?

Posted by on 09:19 in Social Media | 0 comments

Online marketing: beïnvloeding of manipulatie?

Uit cijfers van het CBS blijkt dat 76 procent van de Nederlanders wel eens een online aankoop heeft gedaan. Tegelijkertijd kampt de helft van Nederland met geldproblemen. Online marketing is hierbij invloedrijk. Dit jaar werd bekend dat het bedrijf Cambridge Analytica op basis van data de Amerikaanse presidentsverkiezingen heeft beïnvloed. Als zulke belangrijke beslissingen kunnen worden beïnvloed, kan online marketing dan ook schulden teweegbrengen? Marketing bureau Cambridge Analytica heeft data van miljoenen Facebook gebruikers verzameld om psychologische profielen samen te stellen. Deze profielen werden ingezet om de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden. En met succes: vorig jaar werd Donald Trump de 45e president van de Verenigde Staten. Het privacy schandaal leidde tot een massale oproep om het social media platform te boycotten en al snel werd #deletefacebook een trending topic. Het beïnvloeden van gedrag speelt ook een belangrijke rol in online marketing. Kwetsbare online shoppers moeten tegen zichzelf worden beschermd. Als een duidelijk beschonken persoon nog een rondje wilt bestellen, zou een goede barman voorstellen om een taxi te bellen. In sommige gevallen moeten mensen nou eenmaal tegen zichzelf worden beschermd. In de online marketing wereld worden deze kwetsbare groep juist gezien als een kans. Vorig jaar april hadden consumenten bijvoorbeeld voor €450 miljoen een krediet afgesloten bij online warenhuis Wehkamp. RFS Holland Holding, het moederbedrijf van Wehkamp, heeft in 2015 zo’n 285.000 consumenten aan een krediet geholpen. Meer dan een kwart miljoen consumenten heeft dus aankopen gedaan die zij zich eigenlijk niet konden veroorloven. De primaire taak van marketeers is uiteraard het verhogen van de omzet. Het beïnvloeden van koopgedrag gebeurde voordat we massaal gebruikmaakte van social media natuurlijk ook al. Maar juist door de komst van social media kunnen marketeers zich nu volledig richten op één specifieke doelgroep. Het zou de branche daarom sieren als zij “beschonken” consumenten minder agressief zouden benaderen.     Bronnenlijst PhotoMIX Ltd. (z.d.). Person Using Black And White Smartphone and Holding Blue Card. Geraadpleegd op 1 april 2018, van https://www.pexels.com/photo/person-using-black-and-white-smartphone-and-holding-blue-card-230544/     M.D. Duivestein /...

read more

Duurzaamheid binnen Online Marketing is een belangrijk begrip.

Posted by on 19:34 in E-Commerce, Email Marketing, Social Media | 0 comments

Duurzaamheid binnen Online Marketing is een belangrijk begrip.

De afgelopen jaren is Online Marketing een wereldwijd begrip geworden waardoor het tegenwoordig ook niet meer weg te denken is. Veel bedrijven maken gebruik van Online Marketing. Hier hebben zij verschillende beweegredenen voor. Doordat Offline Marketing grotendeels plaats heeft moeten maken voor Online Marketing, zijn de consequenties voor de ecologische voetdruk binnen onze samenleving ook veranderd. In de tijd dat er voornamelijk gebruikt werd gemaakt van Offline Marketing, werd er veel informatie gedeeld met de tegenpartij door middel van tastbare marketingmiddelen. Doordat Offline Marketing plaats heeft moeten maken voor Online Marketing wordt er veel geadverteerd via sociale mediakanalen, zoals de eigen website van het bedrijf, een Facebookpagina en allerlei andere belangrijke, bekende, welbezochte en invloed hebbende sociale mediakanalen. Hierdoor worden tastbare Offline marketingmiddelen in principe aan de kant geschoven, omdat Online Marketing meerdere voordelen naar voren brengt. Een voorbeeld hiervan is e-mailmarketing. Als een klant een bestelling geplaatst heeft bij een bedrijf wordt altijd gevraagd naar het e-mailadres. Via mail worden klanten op de hoogte gehouden van hun bestelling en wanneer deze wordt bezorgd. Nadat de bestelling is afgeleverd houdt de relatie tussen het bedrijf en de klant niet op, maar stuurt het bedrijf mails naar de klant met als doel om wederaankopen te vergroten. In vergelijking met traditionele marketing ontwerpt het bedrijf bijvoorbeeld 1000 flyers gericht op wederaankopen. Deze flyers worden geprint en gebracht naar de klanten en in de brievenbus gedaan. Deze manier van ondernemen past niet onder de duurzame en ecologische paraplu van ondernemen. Door dit online te worden wordt er veel bespaard op zowel grondstoffen, co2 en kosten voor het bedrijf zelf. Daarnaast profiteert het bedrijf er zelf ook van, namelijk meer paginabezoeken waardoor zij hoger in de ranking komen in Google. Binnen de Nederlandse markt zijn er bedrijven die duurzaam ondernemen en bedrijven die duurzame acties houden en niet duurzaam ondernemen. Hier zit een belangrijk verschil in. Er zijn bedrijven die hun marketingmix aanpassen op duurzame marketing en duurzaamheid in het basisprincipe van het bedrijf meenemen. Hierbij is het dus duidelijk dat een bedrijf niet alleen een duurzame marketingactiviteit uitvoert, zoals het versturen van mails met e-mailmarketing en niet verspreiden van flyers, maar het fundament binnen het bedrijf duurzaam is. Daarom is het voor een bedrijf in deze tijd belangrijk om de Online Marketingactiviteit over duurzaamheid up-to-date te houden en hierbij de aandacht van de klant te trekken omdat duurzaamheid een trend is geworden wat zal blijven aanhouden in verschillende sectoren. (trendrapport-2017, 2017)....

read more

Snapchat V Instagram: wie wint de strijd?

Posted by on 20:38 in Content Marketing, Online Strategie, Social Media | 0 comments

Snapchat V Instagram: wie wint de strijd?

Het is oorlog in Social Medialand. Tegenwoordig is de strijd voor meer marktaandeel tussen Social Media platformen flink toegenomen. Denk hierbij aan Instagram met de introductie van ‘Instagram Story’s’ in 2016. Instagram Story’s is bijna identiek aan de hoofdfunctie van Snapchat, waarin gebruikers foto’s en/of video’s plaatsen die na 24 uur verdwijnen. Sinds deze introductie van Instagram is het een grote strijd geworden tussen deze twee grootmachten in de Social Media wereld. Maar welk van deze twee platforms biedt meer kansen voor jou als marketeer? Oorlog Beide Social Media platforms hebben een soortgelijke doel, namelijk foto’s en video’s delen en versturen. Maar Instagram verklaarde de oorlog aan Snapchat door schaamteloos zijn story functie te stelen en te integreren in zijn bestaande portofolio, met als doel om een jongere doelgroep aan te trekken ( 15 -19 jaar). Dit is Instagram ook gelukt. Het aantal gebruikers wereldwijd van Instagram is sinds 2 jaar bijna verdubbeld naar 600 miljoen gebruikers per maand. Hiervan zijn 300 miljoen actieve gebruikers tegenover 173 miljoen actieve gebruikers van Snapchat. Het is dus geen verassing dat je als merk Instagram of Snapchat gebruikt om jouw product of dienst te promoten. Ze zijn allebei zeer populaire en trekken jong publiek. Snapchat verloor grotendeels van zijn gebruikers wegens het feit dat Instagram Story’s gebruiksvriendelijker is. Het was zo erg dat Snapchat een gebruiks-tutorial heeft geïntroduceerd. Snapchat of Instagram? Beide kanalen hebben zijn voor- en nadelen. Toen Instagram Story’s werd geïntroduceerd, wisten marketeers niet welke kant zij op moesten. Zowel Snapchat als Instagram bieden unieke mogelijkheden aan, afhankelijk wat jij als bedrijf wilt bereiken. Snapchat heeft het voordeel dat er langere video’s gemaakt kunnen worden, wat niet mogelijk is op Instagram. Een nadeel van Snapchat hiertegenover is dat er ‘geswiped’ moet worden om story’s te bekijken. Je bent als bedrijf op Instagram beter vindbaar aangezien ‘stories’ bovenaan de homepage verschijnen. Als merk heb je ook de mogelijkheid om ‘ads’ te plaatsen op Instagram of Snapchat. Ook als marketeer heb je op Snapchat verschillende opties zoals persoonlijke filters en full-page ads. Dit geeft jou de kans om je bedrijf af te stemmen op een specifiek doelgroep. Bij Instagram heb je een totaal andere ervaring, waarin je video-ads tegenkomt in de home feed als je aan het scrollen bent. En de winnaar is…. ….Is er wel een winnaar? Ik heb mijn voorkeur. Stel eerst je doel en je doelgroep samen voordat je een besluit neem. Let op de content dat je wilt plaatsen en waarom het publiek jou moet volgen. Test beide kanalen uit en ontdek welk kanaal tot de beste resultaten leidt en het beste bij jouw merk past....

read more

Creativiteit is de key naar success

Posted by on 01:45 in Social Media | 0 comments

Geschreven door Tarik Bnademjdid   De een noemt het een hype, de ander noemt het iets blijvends. De Social Media. Social Media domineert nu op elke front het dagelijks leven van de ‘gewone’ burger. Iedereen deelt zijn of haar verhalen graag online en de groei in het aantal apps blijft maar toenemen. Maar hoe zit het voor bedrijven? Moeten zij ook meegaan met deze ‘hype’ of moeten zij zich focussen op de oude vertrouwde kanalen die zij al gebruiken. Daarover gaan we het vandaag hebben. Social Media is een hele grote kans voor vele bedrijven. Ik zeg expres voor vele bedrijven omdat niet elke bedrijf er profijt van kan hebben. Maar hoe spelen bedrijven hier op in en wat moeten zij eigenlijk allemaal daarvoor doen om uit Social Media meer te kunnen verkopen of naamsbekendheid te vergroten? Grote spelers Zoals een Nike, Adidas, Puma en noem ze maar op. Deze grote merken hebben de naamsbekendheid al en spelen goed in op de trends wat betreft Social Media. Nike heeft op dit moment ruim 75 miljoen(!) volgers op Instagram. En alsof dit al niet genoeg is hebben zij natuurlijk contracten met bekende atleten die hun content vaak ook delen op de eigen pagina. Wat Nike en Adidas bijvoorbeeld doen is de content die zij hebben heel erg speels maken. Zij starten bijvoorbeeld campagnes bij nieuwe voetbalschoenen maar hangen hier een hele speelse omgeving omheen. Elke keer wanneer er een nieuwe voetbalschoen gelanceerd wordt zetten zij visuele content in waarbij er een stukje vermaak in verwerkt zit. Hierbij gebruikt zowel Nike als Adidas de atleten (alleen de superbekenden natuurlijk) voor elk hun eigen versie van de schoen en posten zij dit online op de eigen pagina. Hiermee genereren zij een hele nieuwe manier van het product bij de man brengen. Vaak proberen anderen semi-grote merken dit ook maar slaat het minder aan dan als bij een van deze bovengenoemde merken. Hoe komt dit? Waarom is die interactie bij de mindere spelers ook gelijk minder groot. Dit komt omdat het veel op na-apen gaat lijken. Deze merken moeten niet in hetzelfde stukje water gaan varen waar deze grote spelers varen want dan worden ze niet opgemerkt. Het is juist de kunst om op je eigen, visuele, speelse manier content te creëren zodat zij als uniek worden aangezien. Na-apen Dit is misschien de grootste fout die de semi-grote merken/bedrijven maken. Het na-apen van anderen. Natuurlijk is het makkelijk om hetzelfde liedje toe te passen op je eigen bedrijf maar daarmee creëer je minder interactie en awareness dan wanneer je een unieke draai aan je content geeft wat wel in de smaak valt. Natuurlijk zijn er bedrijven waarbij het wel lukt om meer awareness en interactie te genereren via hetzelfde wat andere bedrijven ook op Social Media doen. Maar het is vaker dat dit negatief uitpakt. Wat nu te doen? Nou, ik zal het heel eerlijk zeggen: jongens, wees eens lekker creatief. Kijk om je heen en zie wat anderen goed en fout doen als bedrijf. Na dat dit geanalyseerd is kun je je eigen smaak/draai er aan geven en creëer je je eigen unieke content waarbij de interactie vanzelf komt. Het belangrijkste is, is dat er een idee achter zit. Dus: Step your game up and be...

read more

Hoe belangrijk is social media voor het online aankoopproces?

Posted by on 00:12 in Awareness, Capture, Content Marketing, Conversion, E-Commerce, Influencer Marketing, Klanten beïnvloeden, Klanten overtuigen, Loyalty, Marketing Funnel, Social Media | 0 comments

Hoe belangrijk is social media voor het online aankoopproces?

Veel bedrijven weten het nog niet, maar social media is de key voor het online aankoopproces.   Wat is het online aankoopproces nou eigenlijk?   Het online aankoopproces bestaat uit 6 fases die de consument doorloopt om een aankoop te doen. De zes fases zijn: behoefte herkenning, informatie zoeken, evalueren van alternatieven, keuze van het verkoopkanaal, aankoop en resultaat.   En waarom is social media nou eigenlijk zo belangrijk voor het online aankoopproces?   Tegenwoordig heeft iedereen één of meerdere social media accounts. LinkedIn wordt op een professionele manier gebruikt, Facebook wordt gebruikt om in contact te staan met je vrienden/familie/kennissen, Instagram wordt gebruikt om naar foto’s te kijken, Twitter wordt gebruikt om het nieuws in de gaten te houden, YouTube wordt gebruikt om filmpjes te bekijken en Snapchat wordt gebruikt om foto’s en filmpjes te maken met een filter. Aangezien wij zo veel tijd besteden aan social media, is het dan ook niet zo gek dat het ons een beetje beïnvloedt. Als ik een Instagram foto zie van een hele mooie blouse EN ik zie dat de klant er ook nog eens heel tevreden mee is, wil ik het ook graag hebben. Hiermee wil ik duidelijk maken dat social media een belangrijke factor is om over te gaan tot een aankoop. Volgens een onderzoek heeft vier op de tien social media gebruikers iets online gekocht na het lezen van berichten over dat product of dienst op social media. Driekwart van de consumenten is ook eerder geneigd een aankoop te verrichten na het lezen van een referentie op social media. Hieruit blijkt dus dat sociale netwerken een grote invloed hebben op de consument. Niet alleen berichten van vrienden uit het online netwerk zijn belangrijk, maar ook de online berichten van bedrijven. Consumenten volgen de bedrijven online zodat ze op de hoogte blijven, maar ook om de producten en diensten beter te leren kennen. Consumenten vinden het ook belangrijk om betrokken te zijn bij de organisatie, door bijvoorbeeld feedback te geven.   En nu vraag jij je zeker af: Hoe kan ik social media toepassen in het online aankoopproces?   Nou dat is heel simpel. Dit doe je door met influencers samen te werken, je eigen social media pagina’s aan te maken en de klant een mogelijkheid geven om recensies achter te laten. Laten we een cosmetica bedrijf als voorbeeld gebruiken. Ik ben de klant en dit is mijn aankoopproces: Fase 1 Behoefte herkenning: Ik bekijk een snap en ik zie dat iemand een nieuwe lippenstift heeft gekocht. Aangezien het alweer herfst is heb ik ook een nieuwe kleur lippenstift nodig. Fase 2 Informatie zoeken: Nu ga ik informatie opzoeken over verschillende kleuren lippenstiften die geschikt zijn voor de herfst. Dit doe ik door op YouTube ”herfst lippenstiften” in te typen. Ik krijg dan reviews en tutorials te zien. Fase 3 Evalueren van alternatieven: Nu weet ik ongeveer welke kleur ik wil, maar ik weet nog niet helemaal zeker welk merk ik ga aanschaffen en waar ik het ga kopen. Ik kijk nog even op Instagram naar welk merk het meest wordt gebruikt en vervolgens kijk ik op de website van dat merk en lees ik de recensies. Fase 4 Keuze van het verkoopkanaal: Ik kan het product online, offline of misschien zelf via een ander verkoopkanaal aanschaffen. Als ik...

read more

Memes op Social Media, wat is de kracht hiervan?

Posted by on 23:30 in Content Marketing, E-Commerce, Klanten beïnvloeden, Online Strategie, Social Media, Viral Marketing | 0 comments

Memes op Social Media, wat is de kracht hiervan?

De tijd van Hyves is voorbij maar er zijn tegenwoordig vele andere soorten social mediakanalen. Denk aan Facebook. Facebook is opgericht in 2004 en heeft inmiddels al 1,8 miljard gebruikers. Die 1,8 miljard gebruikers zijn per dag ongeveer goed voor 6 miljard likes per dag. Facebook is een van de meest gebruikte social mediakanalen. Tegenwoordig wordt hierop van alles gepost, op dit moment zijn de memes een hit. Memes Een foto of een Gif-bestand met een tekst erboven waarin iedereen zich herkend. Ik denk dat iedereen wel weet waar ik het over heb.Denk aan de man van de serie ‘The office’ die schreeuwt “No god Please NOO”. Iedereen heeft die meme wel een keer gezien. Of denk aan de pagina Geitsj. waarbij Poweryoga met geiten ineens een hit was. Deze pagina is opgericht op 23 April 2017 en had binnen no time meer dan 17 duizend vind-ik-leuks. Oprichter Bas Steens heeft goed ingespeeld op de trend van de memes door memes te gaan maken van geiten. En dan denk je geiten, wat is daar nu zo bijzonder aan? Maar mensen herkenden zich er toch in of vonden de memes gewoon zo grappig dat ze het wel aan hun vrienden moesten laten zien. Dat is de kracht van social media, van de een op andere dag duizenden likes hebben. Bas Steens geeft dan ook als tip mee aan bedrijven om vooral humor te gebruiken. Door humor in te zetten op de kanalen zorgt dit ervoor dat mensen het over het bedrijf gaan hebben. Het werkt dus als een goed marketingmiddel, maar tegelijk zal het ook voor interactie op het kanaal zorgen. En dat is natuurlijk nooit verkeerd! Regelmatig posten is dan ook van belang om het kanaal levendig te houden en de interactie hoog te houden. Dit laat zien dat de kracht van social media toch erg groot is. Of het feit dat er foto’s gedeeld worden door heel Nederland wanneer iemand vermist is en die persoon via deze weg wordt teruggevonden. Social media kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Positief of Negatief? Dit kan een positief effect hebben voor mensen. Maar uiteraard zit hier ook een negatieve kant aan. Soms heb je als persoon geen invloed over het feit wat er online wordt gezet. Denk aan een boze ex die negatieve verhalen over jou de wereld in helpt. Of denk aan een foto waarin je getagd wordt waar je iets te veel drankjes op hebt terwijl je net een sollicitatie hebt gehad en je 99% kans hebt dat je even wordt gecheckt door je nieuwe werkgever. Dit zijn allemaal factoren waar je zelf geen invloed op hebt maar die wel negatieve gevolgen voor jezelf kunnen hebben. Hoe zit dit met bedrijven?  Voor bedrijven ligt dit uiteraard hetzelfde. Het bereik is groot, maar dit kan positief of negatief uitpakken. Creëer je geen boeiende content en heb je weinig interactie op je pagina kan dit door volgers als saai worden ervaren. Hiermee creëer je het beeld dat je als onderneming niet bij de tijd bent en zelfs een beetje achterloopt. Daarom is het als bedrijf van belang dat er op de juiste kanalen actief content wordt geplaatst. Het is dan ook belangrijk als onderneming om te kijken waar je doelgroep actief op is. Denk bijvoorbeeld aan jongeren tussen de 10-18 jaar....

read more

Is Facebook nog geschikt voor content marketing?

Posted by on 21:19 in Content Marketing, E-Commerce, Social Media | 0 comments

Dit jaar neemt het gebruik in Facebook wereldwijd nog altijd toe, maar toch is de groei minder groot dan een paar jaar geleden. In Nederland is het kanaal onder de jongeren en jongvolwassenen al ingehaald door Instagram & Youtube en ook Snapchat begint populairder te worden. Facebook wordt door een steeds grotere groep Nederlanders niet meer dagelijks gebruikt en de meeste visuele content is te vinden op andere social media. Is het nog wel nodig om Facebook te gebruiken voor content marketing? Facebook niet langer het meest gebruikte social media kanaal Dit jaar is Facebook voor het eerst niet meer het meest gebruikte social kanaal in Nederland. Whatsapp heeft de groei van de laatste jaren doorgezet en heeft deze nummer 1 positie overgenomen met 10,9 miljoen gebruikers. Wel heeft Facebook nog altijd meer gebruikers dan Youtube, Snapchat en Instagram, maar het ziet de groei in gebruikers minder snel toenemen dan deze social media. Er wordt dan ook verwacht dat Youtube in de komende jaren Facebook in gaat halen wat betreft dagelijkse gebruikers. Ook onder jongeren neemt het gebruikt van Facebook af; dit jaar had Youtube voor het eerst meer gebruikers dan Facebook onder deze doelgroep. 86% van de jongeren gaf aan op Youtube te zitten, tegenover 80% op Facebook. Als er rekening wordt gehouden met de stijgende populariteit van Snapchat en Instagram onder jongeren zal het waarschijnlijk niet lang duren voordat ook deze twee kanalen Facebook voorbij zullen gaan. Snelle en bewegende content is hip Korte video’s, GIF’s en “meme’s” zijn de populairste vormen van content onder de jongeren in Nederland. Ook onder de jongvolwassenen neemt de interesse naar dit soort content steeds meer toe. Dit is dan ook de reden dat deze doelgroep zich steeds meer richting andere social media dan Facebook begeven. Op Youtube staan oneindig veel video’s en zowel Instagram als Snapchat bestaan volledig uit (bewegend) beeld. Het grootste verschil tussen Facebook en Youtube, Snapchat en Instagram is dat er op Facebook een minder grote verzameling van content te vinden is dan op de andere kanalen. Uiteraard komen er ook op Facebook foto’s en video’s voorbij. Het probleem voor Facebook is dat als iemand op zoek is naar een video of een paar leuke foto’s er op Instagram en Youtube gemakkelijker en sneller een grote hoeveelheid content te verkrijgen is. Is Facebook dan helemaal niet meer nodig? Facebook blijft belangrijk voor de relatie met de klant. Veel bedrijven en/of merken gebruiken het kanaal om informatie met de doelgroep te delen, de doelgroep te vermaken en de doelgroep aan zich te binden. Het is een handig kanaal om de klant op de hoogte te houden van nieuws rondom een bedrijf of een merk. Echter is Facebook niet (langer) het meeste geschikte kanaal om content met de doelgroep te delen. Instagram en Youtube zijn daar op dit moment geschikter voor en Snapchat is geschikt om de echte fans van een bedrijf of merk dagelijks op de hoogte te houden en te prikkelen....

read more

Big Data kan Big Money worden!

Posted by on 15:30 in Big Data, Conversie Optimalisatie, E-Commerce, Market Sensing, Social Media, Tools, Web Analytics | 0 comments

Big Data kan Big Money worden!

Cookies we kennen het allemaal! Alleen niet iedereen weet precies wat er mee gedaan wordt. Eigenlijk geef je toestemming aan bedrijven om jouw gedrag op het internet te volgen. Wat hier precies mee gedaan wordt weet men vaak niet. Maar wat ik wel weet is dat Big data een hot issue is, vooral in de marketingwereld. Big data is zelfs zo hot dat het sneller groeit dan ooit tevoren. In 2020 zal er 1,7 megabytes aan nieuwe informatie worden gecreëerd, elke seconde en voor elk persoon ter wereld. Wat is big data? Big data wordt verzameld tijdens al jouw online activiteiten. Je kent het wel, even zoeken naar de nieuwste schoenen en boem.. heel je Facebook staat vol met advertenties. Een heldere definitie van big data is er helaas niet. In de meest simpele vorm kan er gezegd worden dat het een vorm is van een grote verzameling van gegevens. Met professionele tools zoals Google Analytics kunnen bedrijven jouw online lifestyle vastleggen en persoonsgebonden data verzamelen. Belangrijke stappen! In eerste instantie is het belangrijk om de big data verzameling op orde te hebben. De kwaliteit van deze data moet gewaarborgd worden, anders zal je er verder niks mee bereiken. De volgende stap is om waarde uit deze data te halen. Predictive analytics en data minding kunnen jou helpen om waarde uit de data te halen en te analyseren. Op basis hiervan kunnen er bijvoorbeeld bepaalde segmenten worden geschetst en persona succesvoller worden beïnvloed. Wat kunnen we er precies mee? Data zijn feiten. Op basis van de data die is binnengehaald via bijvoorbeeld een desktop of mobiel kunnen marketingacties specifieker en persoonlijker worden uitgevoerd. Hiermee wil ik refereren naar misschien wel naar de een van de meest bekende marketingquotes in de marketingwereld: “De helft van de marketingbudgetten is weggegooid geld, als we maar wisten welke helft…”. Doordat bedrijven nu steeds vaker inzien dat het gebruik maken van data voordelen met zich meeneemt, kunnen marketingbudgetten specifieker worden toegewezen op bepaalde segmenten, waardoor er wellicht minder budget wordt weggegooid. Doordat men nu over grote getalen aan data ter beschikking heeft zijn bedrijven in staat om op basis van deze data bijvoorbeeld advertenties in te zetten, die volledig zijn gericht op kenmerken van de lifestyle van een bepaald persoon. Hierdoor weten online marketeers beter in te spelen op het gedrag van de consument en conversies te verhogen. Kortom, Big Data kan Big Money zijn! Wil je op de hoogte blijven van de meest recente marketingontwikkelingen? Volg dan nu de blogs via mijn website , minoronlinemarketing.nl of...

read more

Influencer marketing is hot!

Posted by on 08:21 in Content Marketing, E-Commerce, Influencer Marketing, Innovatie, Klanten beïnvloeden, Klanten overtuigen, Online Strategie, Social Media | 0 comments

Influencer marketing is hot!

Influencers zijn dé inzetbare marketingkanalen voor merken en bedrijven die graag online adverteren. Door gebruik te maken van influencer marketing kunnen bedrijven gemakkelijker zijn/haar doelgroep aanspreken. Weten wat het dit nou allemaal precies inhoud? Lees dan verder!   Wat is een influencer? Maar wat is influencer marketing nou eigenlijk? Allereerst het begrip influencer. Een influencer is volgens het woordenboek ‘iemand die een bovengemiddelde invloed heeft op het (koop)gedrag van (andere) consumenten in een webshop en winkel. Een influencer is actief op het internet door het publiceren van blogs, vlogs of andere onlinefilmpjes.  Om even een paar toppers van Nederlandse bodem te benoemen; Anna Nooshin (lifestyle), EnzoKnol(entertainment) en Mascha Feoktistova (beauty). Influencer marketing is dus het inzetten van een influencer als onlinemarketingkanaal. Door het inzetten van een influencer focust een merk/bedrijf zich op een specifieke doelgroep in tegenstelling tot de potentiële markt als geheel. Waarom influencer marketing? Influencers posten over uiteenlopende onderwerpen, hierdoor hebben zij een groot bereik. De influencers worden gezien als een soort weerspiegeling van de doelgroep, die het bedrijf of merk wil bereiken. In het algemeen hebben influencers een hoge engagement met zijn/haar volgers. Hierdoor kan een samenwerking veel effectiever een doelgroep bereiken. De specifieke doelgroep ziet de influencer als een betrouwbare en eerlijke bron. Zowel wanneer de influencer tevreden of ontevreden is over een product of merk kan dit grote gevolgen hebben. De geschreven posts en berichten die de influencers online publiceren, creëren meer incoming links naar de website of webshop van het bedrijf/merk. Dit leidt tot een positief effect in de zoekmachines. Influencers kunnen helpen bij het lanceren van een nieuw product, brand awareness creëren en ontwikkelen content rondom het merk door de samenwerking. Het wordt gezien als de moderne mond-tot-mond reclame. Ruim 70% van de consumenten zoekt voor een aankoop naar reviews over het product/dienst (Marketingfacts, 2017). Door het samenwerken met een influencer krijgen reviews daadwerkelijk een gezicht, hierdoor wordt het persoonlijk. Een voorwaarde is wel dat het merk én de blogger oprecht, puur en geloofwaardig moeten overkomen.   Micro- of macro influencers? Als bedrijf zijnde zal een keuze gemaakt moeten worden tussen een samenwerking met een micro- of macro-influencer. Even voor de duidelijkheid, een micro-influencer heeft een ‘kleine achterban’ van 5.000 tot 10.000 volgers en een macro-influencer heeft een achterban van minimaal 10.000 volgers. Al snel wordt gedacht dat het inzetten van een zo groot mogelijke influencers het beste is, maar nee dit is toch niet helemaal waar. Over het algemeen heeft een micro-influencer meer passie en kennis over een bepaald onderwerp. Zijn/haar volgers zullen dus echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp waarover de micro-influencer schrijft. Hierdoor vormen deze volgers een specifiekere doelgroep dan bij de macro-influencer. aansluitend volgt dat de micro-influencers meer engagement zal genereren met zijn/haar volgers. Uit een onderzoek van Markerly (2017) blijkt dat: <1.000 volgers à 8% van de volgers interacteer met het bericht 10.00 – 10.000 volgers à 4% van de volgers interacteer met het bericht 10.000 > volgers à tussen de 1.7% en 2.4% van de volgers interacteer met het bericht De interactie  van een micro-influencer met zijn/haar volgers zal hoger liggen dan bij een macro-influencer. Dit komt omdat micro-influencers in verhouding minder volgers hebben en hierdoor gemakkelijker op vragen en/of opmerkingen kunnen reageren. Daarnaast zullen de kosten van een micro-influencer aanzienlijk lager zijn dan van een...

read more