Kleurenmarketing als onderdeel van jouw online marketingstrategie

We zijn er allemaal op dagelijkse basis mee bezig: staat deze kleur mij goed? Is dit de juiste kleur voor op de muren? Past de themakleur van mijn essay bij het onderwerp? We vinden het belangrijk welke kleuren we waarvoor gebruiken, omdat een kleur één van de eerste visuele aspecten is die je opvalt als je ergens naar kijkt. Een kleur kan je een eerste indruk geven van een persoon, een omgeving of een product. Het is dan ook niet gek dat steeds meer bedrijven zich bewust worden van het belang van kleurenmarketing.

Kleurenmarketing

Neuromarketing

Er zijn ontzettend veel kleuren om te gebruiken op een website of in een advertentie. Elke kleur heeft verschillende betekenissen en kan diverse emoties losmaken. We wisten allemaal dat rood een opvallende kleur is en de aandacht snel trekt, maar wist je ook dat deze kleur de eetlust stimuleert? In combinatie met de kleur geel, welke een optimistisch gevoel geeft, is dit een perfecte kleur voor bijvoorbeeld een chips merk (Lays). Een mooi voorbeeld van het juiste gebruik van kleuren is de Albert Heijn. Bij dit merk denken we meteen aan de kleur blauw. Blauw geeft een betrouwbaar en veilig gevoel bij een merk, wat het voor veel consumenten fijn maakt om door de winkel te lopen. Daarnaast zie je overal oranje bonusbordjes. Oranje stimuleert om actie te ondernemen; om te kopen (ttmcommunicatie, 2017).

Welke kleuren passen bij mijn merk?

Je hebt al door dat het een groot verschil kan maken voor je omzet om de juiste kleuren op jouw website te gebruiken. Er zijn nog veel bedrijven die kleuren op het gevoel toepassen, terwijl er veel aspecten meetellen. Een website met neutrale kleuren komt bijvoorbeeld duurder en professioneler over, terwijl deze wel minder opvalt en de kleuren rood en oranje voor meer omzet kunnen zorgen. Daarnaast verschilt het ook nog per persoon wat voor kleuren hij/zij aantrekkelijk vindt. Dit kan afhankelijk zijn van iemands leeftijd, persoonlijkheid en/of geslacht (Salih, 2018).

Kleurenmarketing kan dus een grote positieve impact hebben op jouw bedrijf, zolang je vooraf goed onderzoek doet naar het effect van kleuren. En, heeft jouw website een make-over nodig?

 

—MARLIN VAN DEN BERG—

Author: minor online marketing

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *