Heeft jou website een betere UX nodig voor meer conversie?

Veel bedrijven hebben een website die naar hun mening mooi is en daardoor functioneel is. In praktijk valt dit vaak tegen omdat het niet aansluit bij de behoeften en doelen van de gebruiker van de website. Meestal komt dit doordat de gebruikerservaring niet goed is op een website. Het uiterlijk kan belangrijk zijn maar zonder een goeie gebruikerservaring zal je je doel niet bereiken met je website.

Wat is UX eigenlijk?
Het staat voor User Experience en dit kan je vertalen naar de gebruikerservaring. Dus wat de gebruiker op een website ervaart en of hij dit gemakkelijk ervaart. Sluit het aan bij de mental model van de gebruiker? Dit is de verwachting die een gebruiker op een website heeft via bijvoorbeeld een interactie. Als de gebruiker zich thuis voelt en alles naar behoren functioneert is de gebruikerservaring goed. Donald Norman is gekomen met de term en heeft ook een boek waar de volgende quote in voorkomt.

“Good design is actually a lot harder to notice than poor design, in part because good designs fit our needs so well that the design is invisible,”
― Donald A. Norman, The Design of Everyday Things

De volgende punten zorgen ervoor dat de gebruikerservaring beter wordt op een website en dat de conversie stijgt.

1. Begin gelijk vanuit UX
Zorg ervoor dat je je website laat ontwerpen door een UX specialist. Als je gelijk hier de focus op legt weet je zeker dat er is gekeken naar je doelgroep. Hierdoor sluit je website aan bij hen en kleine veranderingen kun je altijd nog doen. Als je achteraf pas begint aan het UX gedeelte gaat het je veel tijd en geld kosten dus voorkom dit.

2. Luister naar je doelgroep
Je doelgroep zijn uiteindelijk je gebruikers en zorg ervoor dat je luistert naar hun feedback. Zorg ervoor dat je usability tests doet met je doelgroep en vraag ze hardop te denken. Hierdoor kom je achter pijnpunten van je doelgroep. Een andere goeie manieren om te kijken wat beter bij de doelgroep past is A/B testing. Hiermee test je twee manieren om te kijken wat voor meer conversie zorgt.

3. Hou het simpel voor je gebruiker
Je moet het gebruikers niet te ingewikkeld maken om taken op je website uit te voeren. Formulieren moeten bijvoorbeeld niet te lang zijn of teveel informatie vragen, je kunt het ook opdelen in kleinere taken wat sequencing genoemd wordt. Daarnaast moet de feedback duidelijk zijn die je de gebruiker geeft. Zie de foto hieronder.

Als je je focust op deze dingen tijdens het ontwerpen van je website zul je merken dat je meer bezoekers tevreden zal stellen.

Post door: Elias Elwali

Author: minor online marketing

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *