Hoe ‘The internet of things’ jouw leven gaat veranderen

The internet of things is een term die we de laatste tijd steeds vaker horen. Maar wat houdt deze term nu eigenlijk precies in? Het internet der dingen gaat over internetgebruikers in de vorm van semi-intelligente apparaten in plaats van menselijke internetgebruikers. Dit kunnen alledaagse voorwerpen zijn die in connectie staan met het internetnetwerk en data verzamelen en delen. Hoe gaat dit internet of things ons leven als consument nu beïnvloeden?

Een koelkast met Wi-Fi?

Op dit moment is de thermostaat die aangesloten is op het Wi-Fi netwerk al te vinden in veel Nederlandse huishoudens, zo heeft Eneco de Toon thermostaat. Dit alledaagse voorwerp is één van de eerste semi-intelligente apparaten, maar er zullen er vele volgen.

Een leuk voorbeeld van ‘the internet of things’ vind ikzelf de ‘slimme’ koelkast. Een hoop mensen zullen denken: ‘wat moet ik hier in vredesnaam mee?’ Maar ik denk dat we over twintig jaar niet beter weten, en er allemaal één hebben. Een koelkast die zelf een boodschappenlijstje voor je kan samenstellen en het vervolgens ook nog via ah.nl kan bestellen en laten bezorgen.

De koelkast is één van de vele apparaten die een onderdeel gaan uitmaken van het internet der
dingen in het dagelijkse leven van ons. Maar er zijn nog veel andere apparaten die gebruik kunnen maken
van het netwerk. Een printer die nieuwe cartridges besteld op het moment dat deze leeg beginnen te raken. Een oven die ziet wat voor voedsel in de oven zit en hier de bereidingsmethode op aanpast.

Mogelijkheden voor bedrijven

Er liggen grote mogelijkheden voor fabrikanten van huishoudelijke apparatuur verkopen. Een aantal bedrijven, zoals bijvoorbeeld Siemens en Samsung zijn al bezig met innovatie en het ontwikkelen van deze producten. Vervolgens kunnen supermarkten samenwerkingen aangaan met deze fabrikanten om zo perfect in te kunnen spelen op de behoeften van de consument en hun marketing hier op afstellen. Hiernaast biedt het bedrijven de mogelijkheden bij bijvoorbeeld het verzamelen en analyseren van data.

Een positieve invloed op zowel particulier als bedrijven

Er kan dus geconcludeerd worden dat the internet of things een positieve invloed zal gaan hebben op het leven van de consument en mogelijkheden biedt voor bedrijven. Consumenten zullen meer controle krijgen over hun huishoudelijke apparatuur, en geholpen worden bij huishoudelijke taken door de slimme apparaten. Ook bedrijven kunnen hun voordeel er mee doen door zelf gebruik te maken van de semi-intelligente apparatuur. Daarnaast kunnen bedrijven inspelen op de veranderende behoefte van de klant met de komst van de slimme apparatuur.

Alex van Dijk

 

Author: minor online marketing

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *