Fysieke winkels in de toekomst? Zo zien ze eruit!

Fysieke winkels zullen niet verdwijnen. Het retaillandschap zal echter wel drastisch veranderen. Technologische ontwikkelingen worden massaal omarmd door de consument, waardoor winkelen in de toekomst gedomineerd zal worden door digitale technologie.  Het onderscheid tussen online en offline verdwijnt en maakt plaats voor ‘onlife’ retail: de toekomst van retail in een wereld die altijd verbonden is.

Al jaren groeit online harder dan offline. Webshops noteren een plus, waarbij fysieke winkels niet of nauwelijks groeien. Multi-channel retailers profiteren nog wat mee, maar duidelijk is dat online de toekomst heeft. Of toch niet? Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zegt hierover:

“Het onderscheid tussen online en offline vervaagt en is een achterhaald idee. Iedereen is altijd verbonden met anderen, dus ook met retailers. Consumenten kunnen 24/7 online shoppen en verwachten dat jij als winkelier daarin meegaat. Het gaat daarom steeds meer om onlife.

Een mooi woord, onlife. Het zegt je waarschijnlijk echter hélemaal niets. Hoe ziet deze toekomst van winkelen er dan uit? Hiervoor kijken we eerst naar de consumentenbehoeften.

Dit verwacht de consument van retailers

Bij het verbeteren van de fysieke winkelervaring staan vier consumentenbehoeften centraal. Allereerst is er de behoefte aan relevantie, een term die menig marketeer bekend voorkomt. Consumenten verwachten dat ze optimaal bediend worden. De juiste plaats, het juiste product én op het juiste moment. Personalisatie is een instrument om relevantie vorm te geven. Het geeft aan dat je de klant kent en hem de interactie en beleving geeft die bij hem past.

Belangrijk is ook de behoefte aan beleving. Dit blijft één van de belangrijkste redenen om een fysieke winkel te bezoeken. En bovendien verhoogt een goede sfeer de conversie! Verder leeft de behoefte aan transparantie en storytelling onder de consument. Een retailer moet transparant zijn over zijn product, prijs en beoordelingen en kan daarna pas het verhaal achter het merk bouwen.

Tot slot is er de behoefte aan gemak en services. De customer journey mag geen enkele drempel meer bevatten. Door webshops is winkelen zo makkelijk en transparant geworden, dat een niet-drempelloze ervaring direct wordt afgestraft. Ruime openingstijden, ‘click-&-collect’ en een gemakkelijk retourproces zijn een van de vele eisen die de consument heeft.

Deze technologieën móét je als winkelier inzetten

Om je fysieke winkels futureproof te maken én in te kunnen spelen op de hierboven genoemde consumentenbehoeften, moet je zeker gehoord hebben van de volgende technologische ontwikkelingen:

  • Customer service-technologie – Fysieke winkels onderscheiden zich met de juiste experience, persoonlijk advies en een goede service. Gebruik een goed CRM-systeem, houdt winkelbezoeken bij om drukte te kunnen voorspellen en laat de klant aan de hand van een tablet alternatieven zien.
  • Selfservice-technologie – Hierbij voeren klanten de dienstverlening zelf uit, zonder personeel. Denk aan interactieve passpiegels, 3D-scanners die klanten opmeten en robots die de juiste maat kleding komen brengen (zoals bij Hointer in de VS). Of iets bereikbaarder: iPads in de winkel waar klanten gemakkelijk voorraad kunnen inzien en interactieve etalages. Zelfs levering kan met drones zonder personeel plaatsvinden!
  • Big data – Dankzij in-store analytics kun je beelden van je winkel vastleggen om zo te zien welke promoties goed werken en voor welke schappen mensen lang blijven staan. Zo haal je een maximaal rendement en kom je tot een optimale winkelinrichting!
  • Aumented en virtual reality – Met een 3D-bril creëer je een levensechte beleving. Mensen kunnen in virtuele winkels rondkijken zonder zelf fysiek aanwezig te zijn. Ook kun je bijvoorbeeld meubels al in de kamer plaatsen voordat je ze hebt gekocht!
  • 3D printing – Zet direct virtuele objecten om tot fysieke objecten. Print bijvoorbeeld maatwerk onderdelen of personaliseer sieraden.
  • Smart payment – Offline betalen moet net zo makkelijk zijn als online betalen. Zorg daarom dat je alle mogelijke betaalwijzen ondersteunt.
fysieke winkels toekomst interactieve etalage touchscreen winkel retail in de toekomst

Het gebruik van interactieve touchscreens in de etalage.

Op reis naar de fysieke winkels van de toekomst

Interessant die behoeften en technologieën, maar hoe worden deze aan elkaar gekoppeld? Hiervoor maken we een reis door het retaillandschap van de toekomst.

Om relevant te zijn kan een verkoper alle mogelijke aanbiedingen en adviezen laten zien op een tablet. Deze kunnen door big data zelfs van tevoren worden voorspeld! In de winkel laten schermen gepersonaliseerde beelden zien aan de klant. Zo wordt precies de broek getoond die jíj wilt hebben, waarna met een 3D-bodyscan direct de juiste maat voor je geselecteerd wordt. En via electronic couponing en QR-codes worden suggesties gegeven en kunnen acties op maat worden aangeboden

De beleving stimuleren gebeurt in de winkel van de toekomst door middel van interactieve etalages, virtual reality en augmented reality, waarbij de klant producten virtueel kan passen. In een interactieve paskamer pas je de verlichting aan om te zien of het product in daglicht ook wel mooi is en via een interactieve tafel stel je zelf je favoriete outfit samen.

Virtuele winkelmedewerkers vertellen je meer over een product en door middel van narrowcasting krijgt de klant op een interactieve manier gerichte productinformatie. Ben je in een bouwmarkt? Dan kun je die nieuwe verfkleur door middel van augmented reality direct in je kamer bekijken. En daarnaast kun je transparantie en storytelling uitstekend weergeven in virtual reality!

Uiteraard leveren deze technologieën een bijdrage aan het gemak van de klant. Interactieve etalages maken het mogelijk om na sluitingstijd bestellingen af te handelen en shopping walls bieden de klant de mogelijkheid om te winkelen op de plaats en tijd die hem uitkomt. Op touchscreens bekijkt de klant eenvoudig de voorraad en door labels op de producten te scannen bekijkt de consument op zijn smartphone gemakkelijk reviews. Bevalt het product? Dan wordt het automatisch klaargelegd en kan de klant het product zelf afrekenen!

Tijd om te starten!

Ondanks dat deze toekomst misschien ver weg klinkt, is het handig om nú al na te denken hoe je jouw fysieke winkels in de toekomst een succes kunt maken. Dit is de eerste stap naar ‘onlife’ retail! Was dit blog interessant, vergeet het dan niet te delen!

Meer artikelen lezen in de categorie Innovatie? Klik dan hier.

LinkedIn Jorin Lagendijk

Author: Jorin Lagendijk

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *