De online stalker

De online stalker

Display marketing, iedereen die cookies accepteert heeft er mee te maken. Telkens weer die perfecte vakantie, vette sneakers of toch die nieuwe tablet.

Je zoekt op Google naar: “witte sneakers” je gaat naar Zalando en je heb keus uit honderden schoenen. Je heb geen zin om al deze schoenen te bekijken en daarom filter je nog op prijs en beschikbaarheid, de schoenen moeten natuurlijk wel morgen in huis zijn! Na het filteren komen er schoenen naar voren die aan je wensen voldoen. Na een tijdje te hebben gekeken besluit je er toch nog even over na te denken, met alleen die studiefinanciering die je elke maand ontvangt is het toch nog een aardig bedrag. Even later check je Facebook op je telefoon en precies dat ene paar schoenen komt weer voorbij in je tijdlijn. Een paar uur later wanneer je eigenlijk niet meer aan de schoenen denkt moet je even iets Googelen en weer zijn daar de perfecte paar schoenen voor jou.

Door de display marketing word je telkens weer getriggerd om dat ene paar schoenen toch maar te bestellen. Dit komt allemaal door de cookies die de bedrijven van jou verzamelen. Je heb voor jezelf misschien al besloten de schoenen niet te kopen maar toch verschijnen de advertenties steeds weer. Een bedrijf re-target haar klanten die zonder een aankoop de website weer hebben verlaten. Zij laten het specifieke product herhaaldelijk voorbij komen om jou toch over te halen. Ook kunnen hier vergelijkbare producten worden getoond om jou als klant toch te overtuigen. Mocht je dan nog niet overgehaald zijn kunnen er ook nog kortingen gegeven worden op het product.

De banners zijn vaak duidelijk in beeld om je aandacht er naartoe te trekken. Vaak vallen ze je ook niet op maar onbewust neem je de content van de display marketing toch weer in je op. Een week later ga je met je vrienden naar de stad en loop je langs een sneaker winkel. In de etalage staat het paar schoenen dat je al een week voorbij ziet komen op online banners. De banners en eventueel email marketing die het bedrijf naar jou verstuurt heeft, heeft blijkbaar toch geholpen. Je loopt de winkel in en koopt toch maar dat ene paar schoenen. €120,- euro lichter, maar wel dat paar schoenen rijker stap je de winkel uit.

Doelstellingen Display AD

Voor bedrijven kan display advertising dus een goede manier van reclame maken zijn. Ben jij een startende ondernemer of nog onbekend in de markt dan is het verstandig om niet meteen display advertising in te zetten voor conversie. Het is op dat moment belangrijker om awareness te creëren bij potentiele klanten. Doelstellingen voor dit soort advertising zijn:

  • Unieke impressies: voor een nieuw merk is het belangrijk zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Het bijhouden van unieke impressies kan hierbij helpen.
  • Frequentie: Zoals in de inleiding al besproken is, is de frequentie belangrijk. Door herhaaldelijk zien van advertenties kan een klant overgehaald worden tot een bepaald actie.
  • Zoektrend: Naast het klikken op de ad kan het ook voorkomen dat potentiële klanten gaan Googelen naar jouw merk. Dit is een direct gevolg van display advertising.

 

 

De volgende fase bij display advertising is consideration, hierbij gaat het erom dat de klant vaker terugkeert naar de webshop. Zij doen dit omdat zij een probleem om behoefte hebben die ze willen oplossen. In deze fase kan je als bedrijf een merk gericht of product gerichte aanpak gebruiken.

Doelstellingen hierbij zijn:

  • Click through rate (CTR): het aantal keren dat er op de banner wordt geklikt waardoor geïnteresseerde naar de website worden gebracht.
  • Sessieduur op de website: Wanneer een potentiële klant lang in de webshop blijft betekent het dat de juiste doelgroep wordt aangesproken.

De laatste fase van display advertising is Purchase, in deze fase richt je je op de bezoekers die duidelijk op zoek zijn naar een oplossing of een aankoop. Om deze bezoekers te overtuigen en over te halen om bij jouw webshop te kopen kan je kortingscodes sturen of de unique selling points benadrukken.

Doelstellingen in de laatste fase zijn:

  • CTR: hoe vaker er op de banner geklikt wordt hoe beter die aansluit op de doelgroep.
  • Conversies: het aantal aankopen door de ad kan worden gemeten. Maar ook niet direct tot aankoop leidende conversies kunnen hierin meegenomen worden. Denk hieraan bij inschrijvingen voor een nieuwsbrief of een aanvraag.

Het doel van display advertising is om de juiste content in de juiste fase van de aankoop verstuurt. Hierdoor krijgen potentiële klanten telkens weer een prikkel om naar je website te gaan voor product informatie of om een aankoop te doen.

 

Rogier Bakhuizen 0876559

Author: minor online marketing

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *