Conversie optimalisatie voor Dummies

Conversie optimalisatie, wat is dat nou eigenlijk? Waar staat het voor? Wat kan ik ermee? Hoe gebruik ik het op de geode manier? In deze blog komen de belangrijkste onderdelen betreft conversie optimalisatie naar voren.

 

Wat is conversie?

Wat is conversie? Conversie staat voor het behalen van je doel op je website. Dit wil zeggen als je als doel hebt meer aanmeldingen krijgen op je nieuwsbrief, je conversie behaald hebt als men zich hiervoor aanmeldt. Om conversie meetbaar te maken, wordt deze vaak uitgedrukt in percentages. Als 100 mensen je website bezoeken en 20 daarvan melden zich aan, dan is je conversieratio 20%.

 

Het doel kan verschillende dingen zijn, vaak gaat het over het doen van een bestelling in de webshop. Vaak ligt de conversieratio van een website rond de 2%, dit betekent dat ongeveer 98 van de 100 mensen niks bestellen in je webshop.

 

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

Het behalen van je doel is natuurlijk altijd erg belangrijk. Maar waarom is conversie optimalisatie zo belangrijk? Door conversie optimalisatie kan je ervoor zorgen dat je conversieratio stijgt, wat uiteindelijk weer eindigt in een beter percentage van het te behalen doel. Vanwege de volgende redenen is conversie optimalisatie belangrijk:

 

  1. Er is mogelijkheid tot een grote groei. Zoals hierboven al aangegeven wordt er momenteel nog niet veel conversie behaald binnen de webshops. Hier kan dus duidelijk meer behaald worden. Een verbetering van 0,1% kan soms al veel betekenen.
  2. Online adverteren wordt duurder. Vanwege de grote groei in de online wereld, komen er steeds meer bedrijven online. Hierdoor worden kanalen waarmee je kan adverteren steeds duurder, zoals bijvoorbeeld Google AdWords. Veel bedrijven geven hier veel geld aan uit, terwijl je voor weinig geld ook ervoor kan zorgen dat je huidige webshop bezoekers veranderen in nieuwe klanten.
  3. Conversie optimalisatie is voor iedereen te gebruiken. Conversie optimalisatie is niet enkel van belang voor grote bedrijven of de verkoop. Iedere ondernemer kan er gebruik van maken, of het nu gaat om verkopen, klantenservice of nieuwsbrieven.

 

Wat kan je verbeteren?

Hoe zorg je ervoor dat je conversieratio beter wordt? Wat moet je veranderen of verbeteren voor een hoger conversieratio?

 

  1. USP’s. Wat is de reden dat klanten moeten kiezen voor jouw onderneming of product? Beschrijf wat jou beter maakt dan je concurrent en laat dit aan je bezoekers weten. Voorbeelden van USP’s zijn: Snelle levering, geen verzendkosten, altijd voorraad. 24/7 klantenservice en een gewonnen prijs.
  2. Een tagline laat in een korte zin zien wat jouw bedrijf te bieden heeft. Als iemand die jouw bedrijf en producten niet kent, en die leest het: weten ze dan waar het over gaat? Een voorbeeld hiervan, de blokker webshop heeft de tagline: uw online huishoudwinkel.
  3. Laat bestaande klanten voor je spreken. Een positief verhaal van een klant levert vertrouwen bij de bezoekers op de webshop/website. Op deze manier helpen bestaande klanten met het werven van nieuwe klanten.
  4. Klanten vinden niet alleen goede teksten belangrijk, maar ook wat ze zien. Zo kan je bijvoorbeeld een professionele fotograaf foto’s laten maken van je producten.
  5. Uiteraard is een goede spelling en grammatica belangrijk voor je teksten. Maar ook de manier van schrijven is belangrijk, de bedoeling is dat de teksten wervend geschreven zijn. Hiermee trek je potentiële klanten naar je toe.

 

Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden die je conversieratio kunnen verbeteren. Deze kan je onder andere terugvinden bij deze Praktische Tips en Tools.

 

Hoe test en meet je conversie?

Om te kunnen weten of je conversie optimalisatie gaat slagen of is geslaagd, moet je weten hoe je dit test en meet. Er zijn meerdere manier hoe je dit kan doen, hieronder een kleine opsomming.

 

  1. A/B testen. Met een A/B test krijgen de bezoekers van de website of versie A te zien of versie B. Dat wil zeggen van 50% van de bezoekers versie A ziet en de andere 50% versie B. Met deze test kan men zien of bezoekers meer conversie plegen met een verandering die toegepast is.
  2. Web analytics. Met deze tool kan je meten wat bezoekers doen op je website, bijvoorbeeld welke pagina ze bezoeken. Maar ook welke producten ze bekijken en/of kopen. Hiervoor wordt voornamelijk Google Analytics gebruikt.
  3. Click mapping. Met click mapping kan je als ondernemer zien waar je bezoekers op klikken. Hiermee kan je meten wat je bezoekers aantrekkelijk vinden.

Andere voorbeelden van het testen van conversie optimalisatie.

 

Tot slot

Als laatst wil ik graag nog mededelen dat er constant nieuwe technieken worden ontwikkeld voor conversie optimalisatie. Steeds vaker worden er psychologische strategieën voor gebruikt.

 

Heb je nog vragen of ben je een ondernemer met ervaringen en wil je deze delen? Laat dan gerust een reactie achter.

Author: minor online marketing

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *