Wat betekent de oproep van Arjen Lubach voor je social media strategie?

Arjen Lubach, bekend van zijn tv-programma ‘Zondag met Lubach’ deed afgelopen zondag een voor ons online marketeers verontrustende oproep. Lubach riep Nederland op om massaal Facebook te verlaten en deel te nemen aan zijn event Bye Bye Facebook. Iedereen die meedoet moet vandaag om 20:00 hun Facebook profiel verwijderen. Voor veel organisaties vormt Facebook een groot onderdeel van hun social media-strategie. Wat heeft deze actie voor invloed als Nederland massaal Facebook verlaat?

 

Facebook in de hoek waar de klappen vallen

Er is momenteel weinig positief te melden over Facebook. Nadat bekend werd dat gegevens van ruim 50 miljoen Facebook-gebruikers in de handen zijn gekomen van Cambridge Analytica  is de kritiek op Facebook groter dan ooit. Kritiek op Facebook is niet nieuw, zo zou het platform het verspreiden van fake news niet genoeg tegen gaan en zou Facebook de Amerikaanse verkiezen hebben beïnvloed.

Toch trekt niet iedereen zich wat aan voor deze kritieken. Facebook is met ruim 10.4 miljoen gebruikers in Nederland nog steeds het grootste social media-kanaal. Mensen willen graag op de hoogte blijven van het nieuws, de nieuwste mode en iedereen wilt weten wat andere mensen doen met hun leven. Hoe spannend is het wel niet wat Piet uit groep 5 momenteel aan het eten is?

 

Wat zijn de gevolgen van een massale afkeer van Facebook?

Waarschijnlijk zullen niet heel veel mensen gehoor geven aan de oproep van Arjan Lubach omdat ze Facebook te belangrijk vinden. Facebook is overal, en wordt overal voor gebruikt. Hoe makkelijk is het wel niet om je te registreren met alleen je Facebook account? Zonder dat je al je gegevens elke keer moet invullen.

Mochten mensen toch massaal gehoor geven zal er een alternatief gezocht worden. De behoefte voor zelfbevestiging zal altijd blijven, en er zullen altijd kanalen zijn die dit kunnen bewerkstellige. Toen Hyves de rug werd toegekeerd verschoof iedereen naar Facebook. Als de populariteit van Facebook afneemt switchen we naar Instagram en Snapchat.

 

Wat heeft dit voor invloed op de marketeers?

Het verlaten van Facebook heeft niet alleen grote gevolgen voor de gebruikers, maar ook voor de organisaties die adverteren via Facebook en grote community hebben opgebouwd. Deze organisaties moeten heel hun strategie aanpassen en de focus verleggen naar nieuwe platformen. Wat mensen ook vergeten is dat Instagram ook data verzameld. Alle likes, hashtags en zoekopdrachten worden opgeslagen en verwerkt in profielen. Dus als mensen om die reden Facebook verlaten, zullen ze ook Instagram moeten verlaten.

Wanneer mensen Facebook en Instagram verlaten heeft dit dus gevolgen wanneer jouw organisatie zijn strategie op deze platformen heeft afgestemd. De vraag die dan nog rest is: “Hoe ga ik klanten genereren via andere kanalen? Of hoe bouw ik een community op andere kanalen?”

 

Wat is het alternatief?

Dit is moeilijk te voorspellen, misschien switchen mensen naar Snapchat en Twitter. Of wordt misschien Linkedin het nieuwe Facebook? Uit het BuzzSumo Content Trends Report 2018 is een groei te zien in content sharing op linkedin.

 

Wat nu?

Het is de vraag hoeveel mensen gehoor geven aan de oproep van Arjan Lubach. Momenteel staan er 107.000 aangemeld of zijn geïnteresseerd in dit evenement. Dit is dus maar een fractie van de 10.8 miljoen gebruikers.

Het is goed dat mensen bewuster gaan nadenken over wat platformen allemaal van hun weten. Ook zetten zulke evenementen de mensen aan het denken. Mochten mensen massaal van Facebook afgaan zal er weer een nieuw platform ontstaan die deze rol inneemt. De toekomst zal dit uitwijzen.

 

Wil jij deelnemen aan het evenement? Klik hier.

 

Yordi Stigt

Author: minor online marketing

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *