Blauwdruk van Social Media een broodje aap?

Dat mensen zich ervan bewust zijn dat social media één van de belangrijkere tools is voor bedrijven qua marketing is algemeen bekend. Toch wordt het nog altijd overzien hoeveel werk het is om pragmatisch goede online platformen op de juiste manier in te zetten. Maar hoe komt het nou eigenlijk dat de online platformen als Facebook, LinkedIn of Instagram zo belangrijk zijn?

Vooral millenials (ook wel generatie Z) en social media zijn als 2 handen op één buik. Dit komt omdat deze generatie is opgegroeid met de komst van de social media kanalen. Neem de komst van Facebook in 2004. Het platform was bedoeld als een klein platform voor een universiteit. Uiteindelijk is het uitgegroeid tot het grootste social media platform van de wereld. Via deze online platformen werd het steeds makkelijker om contact te nemen of te behouden met vrienden, familie en kennissen. 24/7 bereikbaarheid werd mogelijk met de komst van de smartphone. Door met deze mogelijkheden op te groeien werd vooral deze generatie steeds afhankelijker van social media.

 

Het kan dus eigenlijk niet idealer voor een bedrijf. De (potentiële) doelgroep 24/7 kunnen bereiken op een geliefd online platform. Segmenten kunnen beter geanalyseerd worden en de marketing kan steeds preciezer worden dankzij het verzamelen van gegevens. Doordat er meerdere online platformen zijn kan marketing aangepast worden naar het soort platform. LinkedIn wordt zo ingezet voor zeer professionele (meestal HBO en WO waardige) reclame. Daarentegen wordt Facebook ingezet voor de speelsere kant van een bedrijf. Social media is dus onmisbaar voor een bedrijf geworden.

 

Dat social media zo belangrijk is voor bedrijven wilt niet zeggen dat het altijd juist wordt ingezet. Bedrijven in alle vormen maken namelijk nog vaak fouten in de aanpak van hun social media kanalen. Niet wetend hoe ze bepaalde gegevens moeten analyseren en/of er heilig in geloven dat er een bepaalde aanpak is die voor alle bedrijven van een bepaalde branche geld. Vaak zoeken bedrijfspersonen nog altijd een blauwdruk voor social media maar bestaat dit wel echt of is het allemaal een broodje aap? Om dit makkelijk te kunnen beantwoorden hoeft er eigenlijk maar één vraag gesteld te worden: Als er een blauwdruk was voor bedrijven voor social media, waarom zijn dan niet alle bedrijven succesvol op de online platformen?

 

 

– Savannah Zwaanenburg

 

Author: minor online marketing

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *